I min kameraväska

 
Nu ni mina kära vänner, så ska jag presentera för er vad jag har i min kameraväska! Eller ja, vad jag har och vad jag använder mig av för kamera-/kamera relaterade prylar! Såå om du inte är intresserad av kameror/min utrustning så är det nog ingen ide att läsa, då du ändåså inte kommer att förstå så mycket! 
 
 
 
Canon EOS 450D - Detta är det enda digitala kamerahuset jag har, det är alltså det jag använder hela tiden. Den har 3.0 LSD:s skärm med live view, självrengörande sensor och kan ta upp till 3,5 bilder/sek. Detta är den kameran som jag har växt upp med! Eller ja, det är den enda kameran jag har fotat med, så det är min första kamera. Jag fick den av mina föräldrar i julklapp för 3-4 år sen. Det enda som jag tycker är tråkigt är att den inte har filmfunktion, och att slutarljudet låter väldigt högt. Det blir svårare att smygfota då hehe. 
 
Canon EOS 500 - Detta är mitt analoga kamerahus. Jag har inte hunnit undersöka den så mycket, då jag ganska nyligen köpt filmrullar till den. Jag fick (FICK!!) den av min mammas kompis, som hade hört att jag var intresserad av fotografi. Men som sagt vet jag i stort sett ingenting om denna ännu. 
 
 
 
Canon EFS 18-135mm - Denna pärlan har Image Stabilizer och en bländare på 3.5 - 5.6. Detta är mitt vardagliga objektiv, det är i princip det jag alltid använder. Jag har haft det sen jag fick kamerahuset, och kan det därför vädligt bra, vi fungerar ihop liksom.. haha. Jag antar att enda gången jag inte använder detta är när jag fotar marco (det går att ta macro med denna också, men skärpedjupet blir bättre med ett riktigt macro-objektiv) eller om jag är borta någonstans, det är ju ganska stort och därför svårt att ta med sig ibland. Den har också ett (enligt mig) riktigt bra brännviddsomfång, och ap-bra skärpa med klara färger och allt! (Ja jag älskar den)
 
 
Canon EF 50mm - Detta är mitt macro objektiv. Bländare 2,5. Har haft detta i 2 år kanske, har inte använt det så jätte mycket, för jag inte tar så mycket macro bilder. Men kort sagt så är det ett bra macro-objektiv, riktigt bra skärpedjup! Den har väldigt bra fokus och ger det där mysiga blurret i bakgrunden. 
 
 
Canon EF 35-80mm - (högra) Bländare 4-5,6. Haha detta är ett lustigt objektiv, jag fick den av samma kille som gav mig den analoga kameran. Knapparna på sidan? Zoom. Haha lustigt. Har heller inte hunnigt fota med detta, då jag är inte är så mycket för små objektiv. Men jag ska säga att även fast objektivet är så litet så har den en riktigt bra zoom! 
 
Canon EF 35-70mm - (vänstra) Bländare 3,5-4,5. Det här är det objektivet som jag använder mig av när jag inte använder mitt vanliga (Canon EFS 18-135mm, det första objektivet). Det är betydligt mindre och lättare att ta med sig. Det har dock inte alls lika stor brännvidd eller zoom, såklart, som det andra, vilket är tråkigt. 
 
 
Velbon DF-40 - Skitbra stativ!! Stabilt, hållbart och justerbart åt alla möjliga håll. Helt upfälld är den 145cm hög och helt ihopfälld är den 54cm hög. Den har också en liten platta med ett vattenpass på, så att man ser om stativet står rakt eller snett. Hade ett annat stativ förut, men det gick sönder. Och jag kan säga att detta är till skillnad mot mitt förra riktigt riktigt bra. Det är grovt, vilket gör det stabilare, men väger ändå bara lite över 1kg. 
 
Hama fjärrutlösare - Ja, vad kan man säga om en fjärrutlösare? Haha. Det bästa med denna är att den har flera "kanaler", den har alltså 4 olika knappar som ansluter till 4 sorters olika kameramärken. Den ansluter till Canon, Nikon, Olumpus och Pentax! 
 
"Linspenna" - Detta är nog bland det bästa! Detta är alltså en "penna" för linsen, som rengör och tar bort alla sorters fläckar, smuts och damm. Rengör man med papper/handduk så kan det lätt bli rester på linsen som ger suddiga/konstiga märken på bildens resultat, såå detta är riktigt bra då det absoult inte lämnar några spår som tyder på redgöring! Det blir bara superduper rent. 
 
Sååå, det var det. Är mycket nöjd över min kamerautrustning, och jag kan inte beskriva hur jäkla tacksam jag är över att mamma och pappa köpte en systemkamera till mig, en riktigt bra en också. Såklart blir man väl aldrig nöjd, och man kan verkligen äga hur mycket kamerautrustning som helst. Man drömmer väl om att någon dag äga en Canon EOS 5D Mark III eller liknande. 

Kommentarer
Postat av: Samuel

Heheh bra inlägg :3 Ska dock köpa en Canon EOS 5D mark III nästa år! eller en 5D mark II för mig spelar det ingen roll. Men jag orkar inte punga ut 25,000kr för en ny så jag funderar på att köpa en begagnad kanske ? ;) Då de kostar typ 8,500 - 10,000kr

Svar: Haha nej det är ju priset som tar emot!! Jaa men smart det kan man ju göra!

2014-02-08 @ 11:59:23
URL: http://samuelsfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback